tiistai 14. tammikuuta 2020

Jatkuvasti pissahätä - sehän häiritsee jo arkea



Kun ikää tulee, niin vastaan tulee erilaisia terveydellisiä ongelmia.
Tiheät vessakäynnit häiritsevät nykyään elämääni.

Mitä avuksi?

Onhan tosi, että rakkoa voi kouluttaa ja siten saada vessakäyntejä harvennettua.
Niinkin voin toimia. Mutta sen lisäksi meisasin kokeilla myös jotain muuta.

Alaselkä on helposti altis kylmälle. Jotkut käyttävät itse
tekemiä leveitä vöitä ( 20 cm korkea vyökaistale) ja toiset lämmittävät
munuaisten aluetta ja siis alaselkää lämpötyynyllä.

Leikkasin vanhasta topista 40 cm korkean kaistaleen, jota käytän puseron alla
aluspaidan tapaan, jotta alaselkä ei altistuisi kylmälle päivän mittaan.
Kylmällä ilmallahan alaselkä on hyvä suojata.

Automatkalla taas pidän nykyisin istuimen lämmittimen päällä.
Lisänä pidän tyynyä pyllyn alla, ettei takapuoli kuumene.
Alaselkä saa nauttia "lämpökylvystä" aina automatkan ajan.
Nämä ovat niin parasta hoitoa mun munuaisille.

Näin saan munuaisten energian nousemaan.

Olen jo nyt huomannut, että vessakäynnit ovat vähentyneet.
Ja se toinen mukava huomio. Pissan väri on paljon vaaleampi.





tiistai 31. joulukuuta 2019

Neilikat säilyvät hyvin maljakossa


Koko kuukausi on kulunut ja neilikat ovat edelleen kauniita.
Laitoin maljakkoon kukkien nesteeksi pelkästään Sprite -limsaa koko pullollisen.




lauantai 23. marraskuuta 2019

No, mikä niihin polviin nyt iski?


Yht´äkkiä huomasin polven sisäreunan kipeytyneen.
Mikä ihme siihenkin nyt tuli?
Toki olen nyt koukkinut puutarhassa ja harrastanut kävelyä.
Mikä kävellen ja kyykkien tulee, se samalla tavalla lähtee pois,
onkohan näin?
Ja sitä varten olen aloittanut pyörittämään polvien kanssa
ympyrää ja kahdeksikkoa, aina kun tulee sopiva väli.
Pieni määrä harjoitetta, mutta monta kertaa päivässä.
Teen myös kevyttä kyykkyä, jolloin niiaan polvilla hieman
etuoikealle tai etuvasemmalle.
Harjoitteet tehdään seisten.
Muutaman harjoitepyörityksen jälkeen. Paussi.
Sitten teen harjoitteen mielikuvaharjoitteena, kolme kertaa.
Samat liikkket, mutta ainostaan pään sisällä kuvitellen.
Ja sitten taas pyöritän ja teen kahdeksikkoa polvilla
sekä sitä kevytkyykkyä hieman eri suuntiin vuorotellen.
Kyllä ne nyt saavat huomiota nuo polvet.
Jään kuulolle, miten tämä liike toimii polvien vahvistamisen kanssa
Ja lähteekö kipu pois?


Niin, yllättävän lyhytkestoisen liiketoistojen jälkeen polvien kipu on
lähes olematon.  Yes!!!!!!

lauantai 16. marraskuuta 2019

Itsetehty joulukuusi, toinen vielä ilman koristeita


Tänä vuonna tehtiin pöytäkuusia.
Joulukoristeita on kiva itse tehdä.

Tällä kertaa mallia otettiin yhdestä facebookin kuvasta.

Listan mitat: 4.5 cm ja 2 cm 

Alatuki-kalikka 39.5 cm pitkä, 12 cm leveä ja kulmat on viistottu.
Se päällä oleva kalikka 36 cm. (alareunasta)
Vinokalikka 2 kpl:  75 cm pitkä. 

Ympyräinen välipinna n. 2 cm halkaisija ja 
ne ovat 14 cm:n välein.(alhaaltapäin mitoitettuna)





torstai 7. marraskuuta 2019

Kolikkokorvikset itse tehden

 
Itse tehdyt uudet korvakorut.
Vanhaan, käytöstä poistettuun kolikkoon, porattiin reikä.
 
Ja siihen reikään laitettiin pieni rengas, johon lisättiin se koukkuosa,
jonka kanssa korvakorun saa korvalehteen.
 
Valmis!
 
Korvikseen tarvittavat lisäosat ovat nikkelittömiä.
Ja hintapolitiikka on lähes mitätön.
 
 
 

torstai 24. lokakuuta 2019

Kun käveleminen lähtee liikkeelle hitaasti ja kankeasti

Kun ikää tulee, niin kroppaan tulee ihan uusia ongelmia.
Minulla se on näkynyt siinä, että kun nousen tuolilta ylös ja
lähden liikkeelle, niin olenpas kankea.
Olen kovasti miettinyt, mikä siihen auttaisi.
Ja etsinyt tietoa monelta suunnalta siihen, mikä olisi paras
itsehoito tähän liikkeellelähtö kankeuteen.
Käytännön harjoitteet ovat osoittautuneet parhaiksi.
Nyt olen jo muutaman viikon hyppinyt pikkutrampoliinilla
1 – 2 minuuttia joka päivä. Ja hups. Sehän auttoi.
Koska minulla on nyrkkeilypussi siinä trampoliinin luona,
hypin samanaikaisesti ja nyrkkeilen. Toisin sanoen käsien
kanssa voisi tehdä kanssa jotain liikesarjaa. Ainakin nostaa niitä ylös - alas.
Tämän lisäksi venytän kaulan aluetta ”pidemmäksi”.
Toinen käsi solisluun kohtaan ja toisella kädellä nostatan leukaa
ylöspäin. Teen toki liikkeen molempien solisluiden puolelta.
Tietysti.
Kävelyyn lähtö tuolilta muuttui normaaliksi todella
pienen harjoitejakson jälkeen.
Kiva asia!

tiistai 17. syyskuuta 2019

Ajattelin aloittaa uuden liikkuntalajin - kävelyn


Kävely sopii hyvin aikuisen naisen liikkumismuodoksi.

Lähdin hakemaan alkusysäyksen uudelle harrastukselleni Ruskaretkeltä Hetasta.
Porukalla käveltiin 10 - 15 km päivässä. Mian vetämä matka oli 
todella hyvin järjestetty ja me mukanaolijat olimme kaikki 
 ulkoilusta kiinnostuneita Lapin matkaajia.




maanantai 16. syyskuuta 2019

Mikä nyt on IN matkailussa, oletko huomannut?

(Valokuva rappusten yläpäästä Bengtskärin majakalla.)


Nyt on IN matkailussa, että vaihdetaan koko ajan maisemaa ja keksitään uusia päämääriä.

Seikkailunhalu, aina etsitään uusia paikkoja. Ja nyt junallakin liikkuminen on lomamatkalla IN.

Mutta onko kuitenkin mahdollista, että vähemmän on enemmän. Lähellä kotia tai kotimaassa löytyy paikkoja, joissa kokee lomansa onnistumisen maksimoinnin.

Vähemmän on enemmän?  Vai onko?


Lähimatkailu on nousussa.

Otetaan vaikka hyvän palvelun kahvila-ravintola la Kar de Mumma matkan varrelta Hartolassa.
Ihan todella upea pysähdyskohde matkan varrelta, kun ajellaan pitkin poikin Suomea.

Siellä voi viettää aikaa vaikka enemmänkin; jaloitella pihapiirissä, ruokailla tai istua kahvikupin ja makoisan leivonnaisen äärelle pitkän ajomatkan jälkeen. Useimmiten matkapysähdyshän on vaan kuppi kahvia ja menoksi.

sunnuntai 15. syyskuuta 2019

Ranteiden puutuminen yöaikaan ja särky pitkin päivää. No, voi harmi!



Kai se niin menee, kun yleensä sanotaan. Kun sysää ranteen hommaksi kyynerpään ja olkapään tehtäviä, alkaa ranteeseen tulle kitkaa ja ahtautta. Ja siitä taas seuraa rannekanavaoireita, jotka voivat tulla esille hyvinkin monella tapaa.

Minulla se toi todella vakavan ranteiden puutumisen yöaikaan. Ja tietysti molempiin ranteisiin vika tuli yhtä aikaa. Kyllä se oudon tuntuista oli, kun käytin molemmissa ranteissa yötukia yhtä aikaa.

Pitkän aikaa nukkumaan menoon kuului: korvatulpat, hammastuet ja molempiin käsiin rannetuet. Oli aika totista hommaa toi nukkumaan meneminen ja sitten vielä piti nukahtaakin tuon arsenaalin kanssa. Heh!

Rannetukien avulla ranteet pysyvät suorassa linjassa.

Jos sormet puutuu huhtikuusta lähtien, niin kädessä on tuppo marraskuussa.
Mutta onko pakko?

Itse en huolinut rannekanava operaatiota vaan aloitin pitkäkestoisen ranteiden hoidon.
Lähdin siitä olettamuksesta, että voin jatkaa näitä harjoitteita niin pitkään, kun oireet häipyvät.

Ranneharjoitteita löytyy netistä vaikka ja kuinka. Vaihtelevasti olen lähtenyt hyödyntämään erilaisia harjoitekokonaisuuksia. Välillä unohtaen ja taas jatkaen. Välillä tuntuu että väsyy tuohon kipuileviin ja puutuviin ranteisiin.

TENS -laite, jolla pienen sähkövirran avulla hoidetaan ranteita, oli ensimmäinen laite, joita käytin. Itse hain laitteen lainaksi terveyskeskuksesta. Mutta ei se ole kallis tavaratalon tuotteenakaan. Tens laitteeessa on selvät ohjeet, miten sillä toimitaan. Lähdin tekemään hoitoja sillä alkuun pienillä säädöillä, kun laite ei ollut ennestään tuttu. TENS -laitteella annetaan hermoille ärsytystä ja laitteen avulla se pitää verenkiertoa yllä. Pidin tätä laitetta kuukauden lainassa ja palautin sitten sen pois.

Toinen, mikä toimi harjoitteena ainakin minulle, oli kylmä-lämmin vaihtokylvyt. Upotin kädet ämpäriin, ensin kylmään veteen ja sitten viereiseen lämpimään veteen. Ja vuorottelin jonkin aikaa.

Gyrotwisterin eli voimapallon kanssa olen tehnyt lukuisia harjoitteita.


Tein myös erilaisia jumppa-harjoitteita. Ja näitä liikkeitä teen edelleen jonkin verran.
-  aina kun muistan, niin ohjaan peukalon sisäsyrjän kiinni pikkusormen ulkokylkeen. Se tekee tilaa rannekanavaan, niin uskon.
- sormet/ kädetristiin. Heiluta ristissä olevia käsiä kasvojen edessä nopeaan tahtiin. Tässä harjoitteessa ranteet keikkuvat edes-takaisin.
- ota toisella kädellä vastakkaisesta ranteesta kunnon ote. Tue molemmat kyyner varret pöytää vasten. Vedä ranneotteella sitä toista kättä alaspäin. Ja tämä käsi, jossa se tukeva ranneote on, niin venytä sitä vielä itsestä poispäin. Tällä saat ko. ranteeseen vielä paremman venytyksen tunteen. TAI: ojenna toinen käsi suoraan eteenpäin. Ota toisella kädelläsi siitä ojennetun käden ranteesta kiinni ja tukevalla otteella vedä ko. rannetta itseesi päin. Ja sitä ojennettua kättä työnnä saman aikaisesti eteenpän - poispäin itsestäsi.
- kuminauhajumppa sormille. Kieputin pitkän kuminauhan sormien ympärille. Sormet suppuun ja auki vuorotellen.
- kämmenpohjat vastakkain. Kuljeta näitä käsiä pitkin poikin ja ylös-alas. Tee välillä vaikkaympyrää. Tekee kivasti tilaa rannekanavalle.
- Käsi. Nosta toisen käden peukalo ja pikkusormi ylöspäin. Toisella kämmenellä väännä niitä taaksepäin kyynervarren suuntaan. Pidä kunnon veto jonkin aikaa. Tämäkin liike antaa tilaa tiukkaan ranteeseen.
- Suorista koko käsivarsi. Käännä ranne sisäänpäin ja auta liikettä toisella kädellä. Sitten käännä rannetta ulospäin ja paina sen käden sormia siten, että liike tuntuu kunnolla ranteissa.
- myös koko kropan hoitaminen jäsenkorjauksella on hyvä asia! Monet sanovatkin, että niskan hoidattaminen kuuluu olennaisena osana ranteiden omahoitoon.

Lisäpuhtia harjoitusten toteuttamiseen saat, kun mietit aina välillä, onko tästä kaikesta ollut apua!


On olemassa vanha sanonta.
SE MENEE POIS SAMAA TIETÄ, KUN SE ON TULLUTKIN.

Pidän myös ajoittain lämpimiä rannetukia. Lähiaikoina toivon kutovani itselleni rannetuet - itse kehräämästäni lampaanvillasta.

Huomio!
Jos itselläsi on jo jonkin verran oireita, niin kuntouttavan työn voi aloittaa jo etukäteenkin. (Koska se toinen vaihtoehto on leikkaus!)

Ja miten minun tarinani päättyi. Kaaduin ja loukkasin olkapääni. Toki ranteetkin sattui hieman siinä kaatumisessa. Siihen loppui käsien puutuminen. Minun kohdalla taisi käydä niin, että hermo olikin jumissa ihan toisessa kohtaa kuin mihin se sähkötti tuon kipuhelvetin. Paljon tuli tehtyä harjoitteita. Ja pidin yötukiakin kuukausien ajan. Oliko tässä mitään järkeä? Jaa-a?


RANNEKANAVA, RANTEET PUUTUVAT, KIPEÄT RANTEET, RANNEKANAOIREYHTYMÄ, RANNEKANAVAN AHTAUMA, RANNEKANAVANOIREYHTYMÄN JUMPPA

sunnuntai 18. elokuuta 2019

Katuautojen kiihdytysajot Kiikalan lentokeskuksessa Salossa


Mukana myös autojen lisäksi moottoripyörät ja yksi mönkijä.

Aika mieletöntä päästä seuraamaan tätä Burnout Party -tapahtumaa.

Kaksi autoa kerrallaan samassa lähdössä.
Parhaimmillaan vauhti nousi 250 km / h.

-------
Kesätapahtumia löytyy myös läheltä,
aina ei tarvitse mennä kauas.




…………..
Yksi vanha blogikirjoitus: